Teluk Marudu

Teluk Marudu

Isnin, 15 Mac 2010

Perjuangan Untuk Masyarakat ku- Pertanian 2

Agak menghairankan apabila orang kita tanam sayur, sayur yang dihasilkan kurus-kurus belaka. Kacang panjang kurus, timun kurus, terung kurus, sayur putih kurus, serba-serbi kurus. Akibatnya tanaman tersebut hanya layak dimakan sendiri. Tak boleh bersaing dengan sayur-sayuran yang ditanam oleh kawan-kawan dari seberang. Sayur-sayuran yang satu ni gemuk-gemuk belaka. Besar, panjang, malah colournya pun begitu mempersona mata yang memandang.Bila dipasarkan, yang gemuk-gemuklah menjadi pilihan pembeli.

Saya bertanya kepada orang-orang kita kenapa hal yang sedemikian boleh berlaku. Masing-masing menggeleng-gelengkan kepala. Masing-masing tidak faham. Tak tau kenapa. Mereka kata yang mereka bubuh baja juga. Baja yang sama jenis dengan yang digunakan oleh orang seberang.

"Mereka taruh baja organik, kamipun taruh. Mereka guna baja kimia, kamipun guna juga"
Kata seorang kawan tu.

"Tapi yang hairannya sayur kami kurus, sayur mereka gemuk" kata kawan tu lagi.

Saya ajukan masalah tersebut kepada seoang kawan yang berpengalaman tentang pertanian.

"Sayur-sayuran itu kena beri penjagaan yang lebih" kata si kawan.

"Bukan setakan membubuh baja saja" katanya lagi.

"Racun pun perlu juga" tambahnya lagi.

"Siang tengok, malam pun kena tengok juga. Sebab waktu malamlah banyak makhluk perosak keluar.Penyiraman pun perlu. Merumputpun perlu malah belaian pun perlu juga" katanya sambil ketawa-ketawa kecil.

Saya mula memahami maksud kawan saya. Tanam sayur bukan setakat tanam begitu sahaja. Prosesnya bermula dari A ke Z. Prosesnya perlu dipelajari. Perlu diikuti sepenuhnya. Dipraktikkan dan dilaksanakan mengikut kaedah-kaedah tertentu barulah hasilnya seperti yang dikehendaki. Betul kata Dr. Rusly, Tidak sama pencapaian orang yang berilmu dengan yang tidak berilmu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan