Teluk Marudu

Teluk Marudu

Khamis, 4 Mac 2010

Hari Pertama Sebagai Guru.

Setelah menerima surat tawaran sebagai guru sandaran, saya melaporkan diri kepada Pengetua SMK Kota Marudu pada 14 Mac 1984. Pengetua pada masa tu, Tuan Hj. Zakaria Said menempatkan saya di sidang petang. Hari pertama saya belum mendapat jadual waktu mengajar.Seorang demi seorang guru-guru senior datang berbual-bual dengan saya sambil menghulurkan salam perkenalan.Ada yang memang saya kenal, ada bekas guru saya dan ada yang langsung saya tidak kenal. Seorang dua guru senior meminta saya mengambil alih kelas mereka dengan tujuan mahu mendedahkan saya dengan ilmu keguruan. Saya tidak menolak malah menyahut cabaran mereka. Bila masuk ke dalam kelas, alangkah terkejutnya saya, rupa-rupanya masih ada rakan-rakan sekolah saya dulu yang masih menuntut di Tingkatan 3, 4 dan 5. Saya buat-buat tidak kenal takut kawan-kawan tu rasa rendah diri dan sebagainya. Tiga bulan kemudian sya dapat gaji pertama saya. ketika tu gaji pokok saya hanya RM 370.00. Gaji bersih RM 463. Jika darab 3 lumayan juga. Seronok dapat gaji pertama. Duit sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan