Teluk Marudu

Teluk Marudu

Isnin, 8 Mac 2010

Catatan Sebagai Guru 3 - Daftar Murid Baru

Bulan September 1991, kami diarah oleh Guru Besar untuk mendaftar murid baru tahun satu untuk tahun berikutnya. Saya, Cikgu Edwin Sadiwau dan Cikgu Egul Bakiah diletakkan dalam satu kumpulan. Sasaran kami ke Kampung Tandahawon. Van Cikgu Egul hanya sampai di tepi simpang masuk ke kampung tersebut. Jalan masuk ke kampung tak boleh dilalui kerana jalan tersebut hanya sesuai untuk pejalan kaki sahaja. Kami menuruni bukit. Turun....turun.....dan terus turun...... Tiada masalah apa-apa.
Tiba di perkampungan tersebut, hanya ada tiga empat buah rumah sahaja. Setelah memaklumkan tujuan kedatangan kami kepada wakil penduduk kampung, kamipun bertolak ke kampung bersebelahan. Selesai tugas, kamipun mula melangkah pulang. Kali ini laluan ke van Cikgu Egul yang kami lalui sebelumnya cukup mencabar. Kami terpaksa mendaki bukit. Naik.......naik......dan terus naik.
Saya tertinggal jauh di belakang. Cikgu Egul yang sudah berumur dan Cikgu Edwin yang berbadan gempal sama-sama di hadapan. Label ahli sukan dan pemain bolasepak kini terhakis. Tak boleh pakai.
Rupanya saya tidak cukup stamina, tidak kuat, tidak laju, tidak 'FIT', malunya saya!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan