Teluk Marudu

Teluk Marudu

Ahad, 7 Mac 2010

Catatan sebagai Guru 2 - Guru Bahasa Inggeris(1986)

Tiba-tiba pengetua En. Masduki Sahari memanggil saya. Saya terkedu seketika. Pengetua kami ni terkenal dengan ketegasannya. Dia jarang senyum.
" Saya dengar cikgu Hanafiah mahu melanjutkan pelajaran, betul ke ?" Pengetua bertanya.
"Betul cikgu"
" Cikgu nak belajar di mana ?" tanyanya lagi
" USA, cikgu"
" Kalau macam tu cikgu mahir bahasa Inggeris lah ni" tanyanya.
" Belum mahir cikgu. Tapi tengah belajar lah ni" jawab saya.
" Saya nak membantu cikgu menguasai bahasa Inggeris, cikgu mau ke? soalnya.
" Tentulah mau cikgu" jawab saya agak kurang yakin.
" Begini cikgu, sekolah kita kekurangan guru bahasa inggeris. Jadi,sementara
belum ada
guru baru saya minta cikgu mengajar bahasa inggeris. 2 buah kelas saja.
Jadual waktuakan diberi pada cikgu. Kalau ada masalah jumpa terus pada
Ketua Panitia, Cikgu Paul Ribu" kata Pengetua memberi arahan.

Saya terpingga-pingga, membantah susah, menerima pun susah. Maklumlah guru sandaran.Saya gagahkan juga hati. Mujur kelas yang diberi pada saya kelas hujung. Dengan bantuan Cikgu Paul, saya mula mengajar. Mujur hanya seminggu sahaja. Guru baru Bahasa Inggeris ditempatkan di SMK Kota Marudu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan