Teluk Marudu

Teluk Marudu

Selasa, 9 Mac 2010

Indahnya Zaman Persekolahan- Buah Tarap

Tahun 1971 ( Isnin)-Hari tu saya teringin makan buah tarap. Tanpa berlengah saya singgah di tamu Pekan Tandek. Jumpa seorang nenek yang jual buah tarap dengan harga RM 0.50, terus beli. Bergegas ke sekolah kerana pembelajaran akan bermula tidak berapa lama lagi. Duduk di barisan belakang. Dinding kelas di belakang saya berlubang, maklumlah kelas kami berdindingkan 'kajang' beratapkan nipah.Walaupun begitu kami murid darjah satu tak kisahpun.Kami terus mentelaah pelajaran.

Buah tarap yang tengah ranum saya simpan dalam laci, takut baunya menerpa hidung guru mata pelajaran kami masa tu.

Tiba-tiba sekujur tangan manusia menjalar dari lubang dinding ke dalam laci lalu mencapai buah tarap saya. Saya biarkan saja, tapi mata saya terus mengawasi arah tuju buah tarap tu. Rupanya dua orang senior punya angkara. Mereka bawa pergi buah tarap saya lalu menyorok buah tu dalam semak.

"Alamak, kelaparanlah saya kali ni. Duit dah habis ni!!!!!!"

Sebaik keduanya berlalu pergi tanpa berlengah saya ambil balik buah tersebut. Terus makan. Sisanya saya sorok balik dalam semak yang sama.

"Baru kamu tau" kata hati saya.

Jangan ingat kehebatan hanya milik orang besar atau berpengaruh saja, orang-orang kecil pun ada kehebatannya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan