Teluk Marudu

Teluk Marudu

Khamis, 14 Oktober 2010

KENALI DAERAH ANDA : Kota Marudu Secara Ringkas

LOKASI

Daerah Kota Marudu terletak di utara Sabah.Ia bersempadan dengan daerah Kudat dan Pitas di utara, daerah Beluran di timur, daerah Ranau di selatan dan daerah Kota Belud di barat. Kedudukan daerah ini ialah 6’ 30” darjah utara garis lintang 116’ 45” darjah timur garis bujur.

Kota Marudu terletak kira-kira 120 km dari Kota Kinabalu, 70 km dari Kudat dan 67 km dari Pitas.

KELUASAN

Keluasan daerah ini ialah 1184 km persegi dan mempunyai 116 buah kampung yang terbahagi kepada 9 mukim.

RUPA BUMI

Mempunyai kawasan tanah rata dan bukit-bukau serta merupakan tanah yang subur untuk pertanian. Tiga batang sungai utama membekalkan sumber air kepada daerah ini iaitu sungai Bandau, Sungai Kanarom dan sungai Tandek. Bukit-bukau adalah lanjutan daripada banjaran James Brooke di sebelah barat dan banjaran Crocker di selatan.

Pantai di Kota Marudu terdapat di sepanjang kawasan selatan Teluk Marudu yang mengunjur dari Tigaman, Kuala Bongon hingga ke Tanjung Batu. Sebahagian besar kawasan pantai adalah merupakan tanah lumpur yang ditumbuhi oleh pokok bakau. Kawasan pantai di Marasinsim dan Tanjung Batu adalah pantai pasir. Satu lagi kawasan pantai laut berhadapan dengan Laut Cina Selatan, bertempat di kampung Teringai Laut, mempunyai pemandangan yang indah dan berpotensi dijadikan pusat pelancongan.

LATAR BELAKANG SEJARAH

Sebelum Sabah mencapai kemerdekaan menerusi Malaysia, daerah ini dikenali sebagai Bandau. Nama ini kemudiannya ditukar kepada Kota Marudu pada tahun 1974 sebagai lambang kejayaan rakyat di daerah ini khususnya menuntut kebebasan dari kuasa penjajah.

Di muara sungai Marudu, tidak jauh dari situ, terletak Kubu Pertahanan Syarif Osman yang dilabel oleh penjajah sebagai pemberontak pada tahun 1845. Syarif Osman ditewaskan oleh satu angkatan perang Raja Sarawak, James Brooke dengan bantuan sebuah kapal Perang Inggeris , HMS Iris yang diketuai oleh Kapten Mundy.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan