Teluk Marudu

Teluk Marudu

Sabtu, 2 April 2011

Sambutan Hari Peringatan Kor Kadet Polis ke-41


TAJUK : KERJASAMA POLIS , JABATAN PELAJARAN PENTING UNTUK BENDUNG GEJALA SOSIAL

Tuaran : Kerjasama antara Polis dan Jabatan Pelajaran amat penting untuk membendung
gejala sosial yang kian menular dalam kalangan remaja di negara ini , kata Supritenden Suhaimi Haji Wiro ketika merasmikan sambutan Hari Peringatan Kor Kadet Polis peringkat daerah Tuaran ke-41 kelmarin.

Kerjasama antara kedua jabatan menerusi penubuhan dan perlaksanaan aktiviti Pasukan Kor Kadet Polis membolehkan minda dan jati diri pelajar dapat dibentuk ke arah yang positif , tegas Suhaimi.

Beliau turut mengingatkan bahawa perkembangan teknologi komunikasi dan internet (ICT) yang begitu pesat membolehkan maklumat diakses tanpa tapisan menyebabkan remaja terdedah kepada gejala kurang sihat.

Penyebaran berita palsu dan hasutan merupakan antara jenayah yang sering dikesan tersebar secara meluas melalui ICT, manakala golongan remaja pula merupakan kumpulan yang terdedah kepada gejala tersebut kerana sifatnya yang masih mentah dan tidak dapat melakukan tapisan yang sewajarnya,tegas beliau lagi.

Beliau menyeru semua anggota Kor Kadet Polis supaya menghayati Rukun Negara bagi membentuk jati diri yang mantap. Manakala masyarakat, polis dan Jabatan Pelajaran perlu menjalinkan kerjasama secara holistik, sistematik dan terancang untuk membendung gejala negatif yang tersebar melalui kesan globalisasi seterusnya membentuk warganegara yang taat dan mantap.

Supt. Suhaimi menegaskan bahawa istilah menang-menang tidak boleh diguna pakai dalam memerangi jenayah. Jenayah mesti ditumpaskan dan kebenaran mesti ditegakkan, katanya.

Seramai 500 orang anggota Kor Kadet Polis daerah Tuaran mengambil bahagian dalam perbarisan sempena Sambutan Hari Peringatan pasukan kali ke-41. Turut hadir Pegawai-pgawai Kanan Polis daerah Tuaran, wakil Pegawai Pelajaran Daerah Muariffin Moechoeri serta pengetua SMK Sungai Damit, Haji Kusdi Ribut.

Sumber : Utusan Borneo, 02 April 2011





tusan Borneo, 02/04/2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan