Teluk Marudu

Teluk Marudu

Sabtu, 13 Julai 2013

PELAJAR WAJAR DIDEDAH DUNIA KEUSAHAWANAN


TAJUK: PELAJAR WAJAR DIDEDAH DENGAN DUNIA KEUSAHAWANAN

Tuaran: Pelajar wajar didedahkan dengan dunia keusahawanan supaya mereka berkeupayaan menceburi bidang ini setelah menamatkan dunia pendidikan kata Pengerusi PIBG SMK Badin, Haji Noorzain Haji Tawi semasa meramikan sambutan Hari Koperasi peringkat SMK Badin, di sini baru-baru ini.

Menurut beliau, pendedahan kepada dunia keusahawanan mampu memberi impak positif yang seterusnya menarik minat pelajar berkenaan menjadi usahawan berjaya suatu masa kelak.
Menerusi kegiatan Pelancongan Koperasi Sekolah (PKS), yang diusahakan oleh Koperasi SMK Badin, selain menjana kuntungan, aktiviti ini mendedahkan pelajar kepada tadbir urus pelancongan koperasi yang sistematik dan berkesan, tambah Noorzain.

Beliau turut memuji Koperasi SMK Badin dengan kerjasama pentadbiran sekolah menganjur dan melaksanakan program ‘Tamu Badin’ kerana melalui aktiviti seperti ini pelajar didedahkan kepada pelbagai cabang perniagaan yang berpotensi diusahakan oleh pelajar suatu masa kelak.

Sebanyak 52 gerai mengambil bahagian dalam program “Tamu Badin” yang menjana keuntungan sebanyak RM 13 000. Gerai kumpulan pelajar PRAU 2 Sejarah muncul sebagai kumpulan dengan keuntungan tertinggi iaitu sebanyak RM 1341 mendapat anugerah khas dari Pengetua SMK Badin, Puan Lim Lai Hong.

Terdahulu penolong Kanan Kokurikulum encik Yahya Mustafa memaklumkan bahawa aktiviti pelancongan koperasi berjaya menjana keuntungan kepada Koperasi SMK Badin selain menjadi wadah kepada pembentukan jasmani, emosi, rohani dan intelek pelajar yang seimbang.

Selain perniagaan runcit dan pelancongan koperasi, Koperasi SMK Badin turut membantu pihak sekolah menyelaras program penjagaan alam sekitar,kursus pengurusan koperasi, dan pertandingan petangqe, kata Yahya.

Dalam masa yang sama seramai 16 orang guru dan pelajar dari SMK Putera, Perlis sedang dalam rangka lawatan ke Sabah menerusi PKS SMK Badin diraikan dalam majlis berkenaan.

Harian Express. 13 Julai 2013. Hal.7

Tiada ulasan:

Catat Ulasan