Teluk Marudu

Teluk Marudu

Jumaat, 12 Julai 2013

KRK SPM 2013

TAJUK: SEMUA PIHAK BERPERANAN LAHIR MURID BERKUALITI TINGGI


Tuaran: Adalah menjadi aspirasi Kementerian Pendidikan Malaysia untuk memastikan setiap murid mencapai potensi yang ada pada diri mereka sepenuhnya, kata Ketua Sektor, Sektor Pengurusan Sekolah, Jabatan Pendidikan Sabah, encik Raisin Saidin semasa menyampaikan ucap utama dalam Majlis Perasmian Penutupan Kem Kecemerlangan Kelas Rancangan Khas (KRK) SPM di sini, kelmarin.

Untuk mencapai hasrat berkenaan setiap pemimpin di sekolah, guru, ibu bapa dan masyarakat mempunyai peranan penting dalam memastikan generasi muda ini mencapai aspirasi yang diharapkan, kata beliau lagi.

Dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan Malaysia, Falsafah Pendidikan Kebangsaan menekankan pembangunan pembangunan murid secara menyeluruh dan seimbang telah diterjemahkan kepada enam elemen, iaitu penekanan kepada elemen pengetahuan dan kemahiran; membangunkan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif; kemahiran memimpin; kemahiran dalam Dwibahasa (Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris); sahsiah dan nilai serta identiti nasional yang kuat dan berkualiti tinggi,kata Raisin.

Seramai 141 orang pelajar KRK SPM dari lima buah sekolah menengah terdiri dari SMK Badin sebagai tuan rumah, SMK Matunggong, Kudat, SMK Pekan II, Kota Belud, SMK Beaufort dan SMK Gunsanad II berkampung selama 4 hari 3 malam di Pusat Latihan Rela negeri Sabah di Gayang, Tuaran.

Raisin berharap kumpulan murid cemerlang ini yang tidak memilih untuk memasuki sekolah berasrama penuh menggunakan peluang yang diberikan untuk menimba ilmu sebanyak mungkin dari para penceramah khas yang terdiri dari guru-guru pakar dalam bidang masing-masing seterusnya mencipta kecemerlangan dalam SPM 2013.

Sumber: Utusan Borneo

Turut hadir Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah, encik Shamiun Salleh, Pengetua SMK Badin, Puan Lim Lai Hong, wakil-wakil Pegawai Pendidikan Daerah Kudat, Kota Belud, Keningau dan Beaufort.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan