Teluk Marudu

Teluk Marudu

Sabtu, 3 April 2010

Lintah ajaib

Tahun 70an musim menanam padi di kampung bermula pada bulan Oktober. Kami turut sibuk menyelenggara sawah yang baru ayah beli dari seorang saudara dekat. Oleh kerana sawah ni baru, cabarannya pun banyak. Kayu ara yang membiak segar perlu disiang.Usaha menyiang kayu ara suatu yang amat mencabar. Selain terpaksa berhadapan dengan cerita-cerita mitos yang telah berakar umbi dalam minda masyarakat saya, keadaan air sawah yang melaut luas serta dalam menyukarkan kami meneroka sawah tersebut. Patutlah saudara dekat ni menjual tanah tu.

Setelah sawah siap dibajak, aktiviti menanam padi secara bergotong-royong pun bermula. Meriah sungguh ketika itu. Sewaktu menanam, golongan dewasa akan bercerita cerita-cerita dongeng. Kami yang remaja asyik mendengar dengan penuh khusuk. Tiba-tiba seorang kawan merungut-rungut kecil.

"Apa yang gatal ni?", rungutnya sendiri sambil berpusing ke arah bertentangan dan meninjau-ninjau apa yang menganggu dicelah kelengkangnya.

"Celaka punya lintah" katanya sambil menarik sang lintah keluar.

Sidang yang hadir ketawa berdekah-dekah melihat gelagat si kawan.

Anehnya kaum hawa jarang diganggu lintah. Kalau diganggupun hanya dibetis sahaja. Jarang sampai ke situ. Banyak pendinding kot.

Lintah bukanlah makhluk perosak tanaman tetapi penganggu ketenteraman pesawah. Pelbagai usaha dibuat untuk memusnahkan habitat lintah. Selang beberapa tahun lintah tidak lagi menghuni sawah kami.

Anehnya abad 21 ini, lintah tidak lagi dimusnahkan sebaliknya diternak secara besar-besaran untuk tujuan komersial.Betul kata pujangga, kehidupan di dunia ibarat roda yang berputar, sekejap di bawah, sekejap di atas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan