Teluk Marudu

Teluk Marudu

Jumaat, 13 Januari 2012

TERPENGARUH, JIWA KOSONG, KURANG BIMBINGAN AGAMA PUNCA JENAYAH

TERPENGARUH, JIWA KOSONG, KURANG BIMBINGAN AGAMA PUNCA JENAYAH

Tuaran : Terpengaruh, kosong jiwa dan kurang bimbingan agama antara faktor utama yang menyebabkan pelajar terlibat dalam aktiviti jenayah.

Selain itu, Pegawai Perhubungan Polis SMK Badin, Inspektor Nares berkata pengaruh media sosial dan elektronik dikenalpasti sebagai penyumbang kepada berlakunya kegiatan jenayah dalam kalangan pelajar-pelajar sekolah.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah dalam Program Pembentukan Sahsiah Unggul, di SMK Badin, dekat sini kelmarin.

“ Faktor ini akan diburukkan lagi jika pelajar-pelajar terlibat mengalami kekosongan yang disebabkan oleh kurangnya kasih-sayang dan perhatian daripada ibubapa serta tiada bimbingan agama sewajarnya”, katanya.

Beliau seterusnya menyeru pelajar supaya melibatkan diri dalam kegiatan berfaedah seperti aktiviti berpersatuan serta sukan disamping sentiasa bersikap positif dan mengamalkan ajaran agama masing-masing.

Seramai 150 orang pelajar terlibat dalam Program Pembentukan Sahsiah Unggul yang dikendalikan oleh Unit Bimbingan dan Kaunseling, SMK Badin.

Oleh : Hanafiah MZ

Utusan Borneo, 13 Jan. 2012, hal: B7





Tiada ulasan:

Catat Ulasan