Teluk Marudu

Teluk Marudu

Jumaat, 25 Mac 2011

KEJOHANAN OLAHRAGA MSS DAERAH TUARAN 2011

TAJUK : SUKAN DAPAT PUPUK SILATURRAHIM DAN MUHIBAH

Kota Kinabalu, 25 Mac: Sukan bukan sahaja penting untuk kecergasan dan kesihatan tetapi juga untuk memupuk silaturrahim dan muhibah yang selaras dengan slogan Satu Malaysia , kata Datuk Jahid Jahim, Pembantu Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan negeri Sabah semasa merasmikan Majlis Penutupan Kejohanan Olahraga Majlis Sukan Sekolah-sekolah daerah Tuaran, 2011 di sini kelmarin.

Masyarakat yang cergas dan sihat dapat menjamin pembentukan modal insan yang berkualiti serta mampu menjadi pemangkin kepada pembangunan negeri dan negara, kata Jahid lagi. Beliau juga menyeru agar guru dan pelajar sentiasa bersedia menerima arus perubahan yang bergerak terlalu pantas disebabkan oleh perkembangan pesat teknologi komunikasi dan internet.

Beliau turut mengingatkan semua pelajar supaya melibatkan diri dalam kegiatan sukan dan kokurikulum kerana percaya aktiviti seperti itu dapat meningkatkan upaya pelajar dari segi kognitif, afektif dan psikomotor yang selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Negara yang mahu melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani,emosi,rohani dan intelek. Teks ucapan beliau disampaikan oleh Penolong Pegawai Daerah Tuaran, Encik Anie Mamud.

Terdahulu dalam majlis yang sama Pegawai Pelajaran Daerah Tuaran, Puan Tah Nia Hj. Jaman menyampaikan ucapan terima kasih kepada Pengetua SMK Badin, Puan Lim Lai Hong selaku Pengerusi Pengelola Kejohanan kerana melaksanakan kejohanan tersebut dengan jayanya. Tah Nia menyifatkan kejayaan pengelolaan tersebut melambangkan kesepaduan dan permuafakatan yang jitu dalam kalangan masyarakat pendidikan di daerah Tuaran, dan percaya permuafakatan dalam apa jua tindakan mampu merealisasikan visi ‘Tuaran Nombor One’ menjelang tahun 2013.

SMK Tenghilan muncul sebagai johan keseluruhan bagi kategori sekolah menengah meninggalkan SMK Tamparuli juara 2010 di tempat kedua. Tempat ketiga dimenangi oleh SMK Badin melonjak dua anak tangga berbanding 2010. Bagi kategori sekolah rendah, Zon Tenghilan muncul sebagai pemenang tempat pertama.

Bagi pertandingan perbarisan, Pasukan Kadet Bersatu Malaysia (Darat) SMK Badin, menjadi johan dalam kategori unit beruniform. Pasukan perbarisan SMK Telipok pula memenangi kategori perbarisan sekolah menengah manakala pasukan Zon Mengkabong menjadi johan bagi kategori sekolah rendah.

Adik Jvan De Jvander Jhoas dari SMK Tenghilan diistyiharkan sebagai olahragawan Lelaki A dengan 3 emas sambil mencatat rekod baru MSS negeri Sabah dalam acara Lompat Kijang. Adik Anderinie Loungin dari SMK Tenghilan pula muncul sebagai olahragawati Perempuan A dengan 3 emas dan 1 gangsa.

Kejohanan Olahraga MSS Tuaran 2011 mencatatkan pencapaian cemerlang dengan memperbaharui rekod MSS Sabah dalam acara Lompat Kijang Lelaki A , manakala 37 rekod kejohanan turut diperbaharui. Oleh: Hanafiah MZ

Sumber: Utusan Borneo,26 Mac 2011




Tiada ulasan:

Catat Ulasan