Teluk Marudu

Teluk Marudu

Isnin, 13 September 2010

RAYA 2010


RAYA 2010

Sept. 11 : Sekitar jam 8 raya kedua, kami sekeluarga memulakan perjalanan pulang ke kampung halaman, Kampung Tandek, Kota Marudu. Tepat 9.30 pagi tiba I pekan Kota Marudu dan terus menuju ke rumah adik Suriannie Zulkifli di Kampung Asin-Asin, Tandek. Adik beradik lain telah ada di situ. Jam 11 majlis doa selamat / kenduri kesyukuran sempena hari raya dimulakan.

Ramai juga sanak saudara dan jiran sekampung datang memeriahkan majlis. Keluarga dari kampung Nolotan juga datang. Jam 4 petang, saya pula menziarahi kaum kerabat yang lain. Hanya dua buah rumah yang saya sempat lawat. Pada waktu malam saya sekali lagi ke rumah adik menunggu ketibaan tetamu VIP Datuk Dr. Maximus Ongkili. Datuk yang masih di Ranau,memaklumkan bahawa dia dan rombongan lewat sampai kerana jalan Ranau - Kota kinabalu terputus di Bundu Tuhan kerana tanah runtuh. Rombongan tersebut terpaksa berpatah balik ke Ranau dan menuju ke Beluran dan memilih lebuhraya baru di Sapi Nangoh menuju ke Kota Marudu. Sekitar jam 11.30pm, rombongan Datuk Dr. Maximus sampai. Setelah satu jam beramah mesra, rombongan Datuk meneruskan perjalanan.

Keesokan hari saya dan adik Suriannie dan adik Mariana sepakat menziarahi seorang lagi adik iaitu Sofian di Kampung Telaga Pitas. Seawal 7 pagi, kami memulakan perjalanan ke sana dengan 4 buah kereta. Perjalanan hanya mengambil masa selama 1 jam 30 minit.

Berbanding lima tahun lalu, kini jalan menuju ke Kg. Telaga telah jauh berubah. Sebahagian jalan telah diturap. Sebahagian lagi telah dibubuh batu kelikir. Perubahan ini melancarkan perjalanan kami menuju ke Kg. Telaga. Kemudahan yang disediakan oleh kerajaan ternyata mengeratkan silaturrahim antara kami adik-beradik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan