Teluk Marudu

Teluk Marudu

Sabtu, 4 September 2010

PERTEMUAN 1





PERTEMUAN



Julai 19: Hari ini amat bermakna bagi aku. Apa tidaknya, setelah 30 tahun terpisah saya ditemukan semula dengan rakan se asrama saya Halim Samin. Kami berdua antara berpuluh-puluh pelajar yang mendiami asrama Sekolah Menengah Aminuddin Baki,Jalan Kampung Pandan, Kuala Lumpur sekitar tahun 1979 hingga 1981.

Halim yang bertugas sebagai Pegawai Kementerian Pelajaran di Putra Jaya dalam rangka tugasan ke Sabah.Beberapa minggu sebelum Halim ke Sabah, saya dapat berhubung dengan salah seorang rakan se asrama iaitu Nakla Othman (Nurulnakla) melalui Facebook. Melalui beliau, kami dapat menjejaki rakan-rakan lain seperti Ishak Kiplin, Azman Shah, abang aji Juwahir Ali dan Halim Samin.

Melalui Facebook, kami mengimbau kenangan lama sewaktu menjadi penghuni asrama SABKL. Dalam kerancakan mengenang peristiwa lama, Halim menyatakan harapan untuk berjumpa saya di Kota Kinabalu sempena lawatan beliau ke negeri Sabah. Pucuk dicita ulam yang datang,saya amat mengalu-alukan perkhabaran tersebut lantas menyatakan kesediaan saya bertemu beliau.

Malam 19 Julai 2010, saya dan Halim minum bersama di Restoran Seri Melaka, Kota Kinabalu setelah 30 tahun terpisah. Semestinya perbualan kami berkisar kepada kisah-kisah lalu kemudian beransur-ansur membicarakan perjalanan hidup masing-masing. Syukur alhamdulillah, kami berdua duduk sebumbung dalam naungan Kementerian Pelajaran Malaysia.

Tahun 1979, saya dalam tingkatan 3B di SABKL manakala Halim dalam Tingkatan 4 Moden. Saya di tempatkan di bilik 1 manakala Halim di bilik 4. Selang beberapa bulan ada rombakan penghuni bilik.Saya di tempatkan di bilik 4.Tak pasti pula Halim di tempat di bilik mana. Halim tamat tingkatan 5 pada tahun 1980. Pada tahun 1981 saya menduduki SPM. Selepas itu kami terputus hubungan sehinggalah pada 19 Julai 2010 suatu pertemuan semula terukir. Mungkinkah ada lagi pertemuan dengan rakan-rakan se asrama selepas ini….. InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan