Teluk Marudu

Teluk Marudu

Selasa, 1 Februari 2011

TEMASYA SUKAN MSS SMK BADIN KE 42, 2011






SUKAN MAMPU LAHIR MASYARAKAT CERGAS

Tuaran, 02 Mac: Sukan mampu lahir masyarakat cergas bagi memenuhi aspirasi negara mencapai wawasan 2020 , kata pengetua SMK Badin, Lim Lai Hong sempena temasya sukan Majlis Sukan Sekolah Menengah Kebangsaan Badin kali ke 42 di sini kelmarin.

Menurut beliau lagi, pihak sekolah mempunyai tanggung jawab memastikan setiap murid menyertai aktiviti sukan selaras dengan Dasar Sukan Negara yang mewajibkan satu sukan untuk setiap murid.

“Dalam masa yang sama murid-murid haruslah menunjukkan komitmen yang bersungguh-sungguh dalam kegiatan sukan, bukan sahaja untuk menjana kesihatan juga untuk memenuhi aspirasi masyarakat dan negara yang mahu melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek “, kata beliau lagi.

Dalam majlis yang sama Pengerusi Persatuan Ibu bapa dan Guru (PIBG) SMK Badin, Tuan Haji Norzain Haji Tawi meminta semua pelajar bersungguh-sungguh mengambil peluang yang disediakan oleh pihak sekolah untuk mencapai kecemerlangan yang terbuka luas dalam bidang sukan.

“Pihak ibu bapa akan sentiasa berdiri teguh di belakang menyokong aktiviti-aktiviti sukan dan kokurikulum yang dianjur oleh pihak sekolah demi untuk kebaikan pelajar”, tambah beliau.

Beliau turut memuji usaha bersungguh-sungguh pihak sekolah dalam melaksanakan aktiviti sukan, kokurikulum dan akademik yang memperlihatkan peningkatan yang drastik sejak akhir-akhir ini.

“Kesungguhan pihak sekolah terbukti dengan peningkatan 16 peratus dalam Penilaian Menengah Rendah bagi tahun 2010 lalu. Ini amat membanggakan ibu bapa pelajar SMK Badin. Kami ibu bapa turut mengharap peningkatan dalam bidang-bidang yang lain”, kata beliau lagi.

Dalam temasya sukan ini, rumah sukan Tun Mustapha menjadi johan dengan 212 mata. Naib johan disandang oleh rumah sukan Tun Hamdan dengan 176 mata. Rumah Tun Fuad Stephens menggondol tempat ketiga dengan 140 mata. Rumah sukan Tun Adnan Robert dan Tun Ahmad Rafaie masing-masing menggondol tempat keempat dan kelima.

Acara perbarisan Unit Beruniform diungguli oleh Pasukan Kadet Bersatu Malaysia (D) dengan 83.8 peratus. Tempat kedua disandang oleh Pasukan Kor Kadet Polis dengan markah 83.4 peratus manakala Pasukan Kadet Bomba memenangi tempat ketiga dengan markah 83.1 peratus.

Bagi kategori Unit Beruniform (NGO), pasukan Pengakap muncul sebagai johan. Naib johan di sandang oleh Pandu Puteri manakala Puteri Islam menduduki tempat ketiga.
Acara perbarisan rumah-rumah sukan menampilkan rumah sukan Tun Fuad Stephens sebagai johan. Tempat kedua disandang oleh rumah Tun Ahmad Rafaie manakala tempat ketiga dimenangi oleh rumah Tun Mustapha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan