Teluk Marudu

Teluk Marudu

Jumaat, 19 November 2010

MAJLIS KONVOKESYEN SPM, STPM SMK BADIN 2010




PERSEFAHAMAN IBUBAPA DAN GURU BANTU PENCAPAIAN
CEMERLANG PELAJAR DALAM AKADEMIK.

Tuaran – Persefahaman antara ibu bapa dan guru-guru merupakan ramuan utama yang boleh membantu para pelajar cemerlang dalam akademik.Demikian kata Pengetua SMK Badin,Lim Lai Hong dalam Majlis Konvokesyen Pelajar-Pelajar SPM dan STPM di Dataran Perhimpunan SMK Badin kelmarin.
“Dengan persefahaman itu, guru-guru dapat memantapkan persiapan pelajar menghadapi peperiksaan SPM dan STPM yang bakal menjelang mulai minggu hadapan manakala ibubapa pula berperanan mengukuhkan persiapan anak-anak di rumah”. Kata beliau lagi.
Majlis Konvokesyen ini dilaksanakan khusus untuk calon-calon peperiksaan SPM dan STPM tahun 2010 bagi menyemarakkan persiapan calon-calon berkenaan menghadapi peperiksaan yang akan bermula pada minggu hadapan.. Seramai 278 calon SPM dan 99 calon STPM terlibat dalam Majlis Konvokesyen ini.
Menurut Limlagi, pihak sekolah telah melancarkan pelbagai program peningkatan akademik bagi memastikan kejayaan pelajar-pelajar dalam kedua-dua peperiksaan awam berkenaan. Antaranya ialah Program Pecutan SPM dan STPM yang dijalan selama hampir sebulan bagi mengukuhkan persiapan pelajar-pelajar.
Beliau juga menyeru supaya semua pelajar memanfaatkan masa yang ada dengan belajar bersungguh-sungguh dan mengisi masa dengan pelbagai aktiviti akademik untuk melengkapkan diri mereka menghadapi peperiksaan yang bakal menjelang.
“ Masa tidak akan menunggu kita dan peluang keemasan bukan selalunya menjadi milik kita”, tambah beliau lagi.
Seterusnya beliau menyarankan agar pelajar-pelajar menjadikan majlis itu sebagai
platform untuk menyemarakkan hasrat mereka untuk menjejakkan kaki ke menara gading.
Dalam majlis yang sama Pengerusi Persatuan Ibubapa PIBG SMK Badin, Tuan Haji Norzain Haji Tawi, menyeru ibubapa supaya memberi komitmen berterusan agar setiap aktiviti yang dilaksanakan oleh pihak sekolah akan mencapai objektif yang ditetapkan.
Beliau turut menegur sikap ibubapa yang mencurahkan kasih sayang kepada anak-anak yang beliau takrifkan sebagai tidak bertempat .
“Ada ibubapa yang terlalu sayangkan anak-anak sehingga tidak sanggup berpisah dengan anak untuk mengikuti program akademik yang dijalankan oleh pihak sekolah. Anak-anak yang sepatutnya berkampung di asrama untuk mengikuti program akademik supaya dapat menumpukan sepenuh perhatian terhadap program berkenaan tidak dilepaskan atau tidak dibenarkan semata-mata atas alasan tidak serasi dengan kehidupan di asrama”, tambah beliau.
Pengerusi PIBG SMK Badin menyeru semua ibubapa supaya sentiasa berhubung dengan pihak sekolah bukan sahaja untuk mendapat maklumat perkembangan akademik anak-anak mereka tetapi juga sebagai satu cara menjalinkan komunikasi dua hala yang bersifat positif.
Majlis yang julung-julung kali diadakan khusus untuk pelajar SPM dan STPM turut dihadiri oleh Timbalan Pengerusi PIBG SMK Badin, Encik Awang Bungsu Awang Matiasin bersama lebih kurang seratus orang ibubapa. Oleh : Hanafiah Zulkifly

UTUSAN BORNEO, 20/11/2010. HAL B2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan